نسل جدید موتورسیکلت، انژکتور!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 1 شهريور 1399
بازدید : 446
نویسنده : عرفان

امروز تصمیم گرفتم نکاتی رو درباره موتور سیکلت های پر حاشیه این روز ها یعنی موتورسیکلت های انژکتوری توضیح بدم تا صاحبای این موتورسیکلت ها تا حدودی با موتورسیکلتشون و شرایط نگه داری اون اشناتر بشن.

سوال مهم، انژکتور یا کاربراتور؟ جواب من سادست، انژکتور. اما چرا؟ خب در این مورد اصلاح میکنم انژکتور خوب! در واقع هر جنسی بنجلش بده پس در مورد موتورسیکتی که میخرید تحقیق کنید، اما اگه یه سیستم کاربرات خوبو با یه انژکتور خوب مقایسه کنید، به روشن شدن بی دردسر انژکتور توی زمستون، مصرف بنزین کمتر، بازدهی بالا، کارکرد منطقی موتور،سازگاری با محیط زیست، عدم نیاز به تنظیم فصل به فصل انژکتور و... میرسیم.

 

اما اگه انژکتور دارم باید چیکار کنیم؟ جواب بازم سادست، مثل هر وسیله ای نیاز به نکات نگه داری داره:

1- بنزین ته نکشه! انژکتور با پمپ بنزین برقی کار میکنه و اگه بنزین ته بکشه پمپ بجای بنزین هوا میکشه و اگه دو یا سه بار این اتقاق تکرار شه اون پمپ بنزین میسوزه(درست مثل ماشین،کمی حساس تر حتی) پس همیشه قبل از اینکه بنزین لازم بشید باک موتور رو پر کنید.

2-مراقب باتری باش! این بخش تا حدودی مشکل اصلی سیستم انزکتوره، یه موتور سیکلت انژکتور بدون باتری روشن نمیشه! بنابراین خیلی مراقب باشید چون اگه مثلا دزد باتری رو ببره توی دردسر بزرگی افتادید! 

اما اگه باتری بخوابه چی؟ فرض کنید باتری موتور شما خراب شده یا حتی اصطلاحا خوابیده، در اینصورت با هندل یا استارت روشن نمیشه، اما جای نگرانی نیست، هندل فقط امپر کافی رو ایجاد نمیکنه بنابراین موتور روشن نمیشه، برای رسیدن به امپر کافی باید موتور سیکلتو هل بدید(درست مثل ماشین توی یه سرعت خاص کلاجو ول کنید و موتورسیکلت روشن میشه).

در کل اگه مثلا موتور شما روشن نمیمونه یا بد کار میکنه یکی از دلایل اصلی میتونه خراب بودن باتری یا اتصالات باتری باشه.

 

3-سیستم انژکتور: بطور کلی سیستم انژکتور از یک کامپیوتر کوچیک تشکیل شده که توسط چنتا سنسور تصمیم میگیره چه مقدار سوخت و چه مقدار هوا رو روانه انجین بکنه.این کار رو توسط پمپ بنزین و استپر و سوزن انژکتور میکنه. 

بنابراین ما چنتا تا معقوله جداگانه داریم:

1-کامپیوتر، پمپ بنزین و سوزن انژکتور: پمپ بنزین رو که قبلا توضیح دادم، خیلی خیلی خیلی موارد محدودی هستش که کامپیوتر بسوزه(توی موارد خیلی محدودی تنظیماتش ممکنه بهم بریزه که در اینصورت موتور بد کار میکنه)، سوزن انژکتور هم به اینصورته که معمولا خراب نمیشه بلکه کثیف میشه که اونم بعدا توضیح میدم(چند خط پایینتر).

اما اگه هر کدوم از این سه مورد کاملا خراب بشن یا بسوزن موتور شما دیگه روشن نمیشه. در واقع وجودشون حیاتیه.

2-سنسور ها: همونطور که گفتم سنسور ها چشم و گوش کامپیوترن ولی بدون تمام سنسور ها هم موتورسیکلت روشن میشه و راه میره! در واقع سوختن یا خراب شدنشون فقط باعث میشه موتور بد کار کنه. اما وقتی موتور بد کار میکنه از کجا بفهمیم یکی از سنسور ها خرابه؟ خب وقتی یه سنسور خراب میشه چراغ چک روشن میشه، شما به یه تعمیرکار مراجعه میکنید و طی عملیات ساده ای به اسم دیاگ معلوم میشه کدوم سنسور خرابه و همون سنسور تعویض میشه. لازمه بگم که توی بیشتر مواقع مشکل از سنسور اکسیژنه. همچنین چون دیاگ زدن تازه وارد موضوع موتورسیکلت شده یاد اوری میکنم که دیاگ زدن یه ماشین معمولا 2 دلار هزینه داره(بخاطر نوسانات دلار زدم که با گذشت زمان قیمتم اشتباه نشه...)، بنابراین به قیمتای عجیب و غریب مکانیکا تن ندید.

3-استپر: این مورد وظیفه تنظیم هوارو داره و یه مورد مصرفی محسوب میشه، چون توش ارمیچر داره و بخاطر جریان هوا کثیف میشه. اول از همه چطور بفهمیم مشکل از استپره؟ خب استپر مشکلات مختلفی ایجاد میکنه، اول از همه چراغ چک روشن نمیشه برای استپر، موتور خیلی خفه یا خیلی نفس دار کار کنه، موتور خام بسوزونه یا برعکس و... برای اینکه مطمین بشید استپر رو پیدا کنید و فیشش رو قطع کنید، نگران نباشید موتور بدون استپر هم میتونه ادامه بده، حالا مشکل باید حل شده باشه ولی بدون استپر موتور زیاد گاز میخوره پس باید مشکل رو حل کنید. اول از همه مشکل استپر کثیفیه اونه و تقریبا هر دو سال یکبار باید تمیز بشه، با توجه به اصول تمیز کردن استپر باید تمیزش کنید، مشکل دوم روان کار نکردن استپره،پس با توجه به اصول روغن کاری استپر، اونو روغن کاری بکنید. در نهایت ممکنه ارمیچر استپر خراب شده باشه که اگه استپر شما تو بازار موجود باشه باید یه استپر جدید تهیه کنید و اگه موجود نباشه باید یه مکانیک واقعا ماهر پیدا کنید تا استپر شمارو تعمیر کنه.

 

4- نکته اخر نگه داری: سیستم انژکتور چند قسمت داره که نیاز به تمیز شدن دوره ای دارن، سوزن شما پمپ بنزین و استپر شما. استپر رو که خدمتتون توضیح دادم اما بقیه سیستم موند. سه راه برای تمیز کردن سیستم انژکتور وجود داره که اگه اونهارو انجام ندید مجبور به سرویس کردن کامل سیستم انژکتور میشید که طبیعتا پیشگیری بهتر از درمانه، من پیشنهاد میکنم هر سه روش رو بصورت دوره ای انجام بدید

1-بنزین سوپر،هر 5000 کیلومتر یک باک: بنزین سوپر حاوی مقادیری از مخلفات تمیز کننده سیستم انژکتوره(قاعدتا باید باشه اما اینکه بنزینا تقلبی باشن یا چیز دیگه بحث من نیست)، بنابراین خوبه اگه هراز چندگاه بنزین سوپر بزنیم.

2-افزودنی انژکتور شور، هر 15000 کیلومتر: نوعی از انژکتور شور وجود داره که داخل باک ریخته میشه و قیمت زیادی هم نداره، بخاطر اینکه از پمپ بنزین هم رد میشه توصیه میکنم این روش رو نادیده نگیرید.

3-اسپری انژکتور شور،هر 20000 تا 30000 کیلومتر: این روش اصلی و قطعی هستش. یک اسپری انژکتور شور تهیه کنید و طبق روش اسفاده از اسپری انژکتور با ان سیستم انژکتور را تمیز کنید.

 

امیدوارم با رعایت نکات بالا تجربه لذت بخشی از موتورسواری داشته باشید.




:: برچسب‌ها: موتور , موتورسیکلت , موتور سیکلت , موتور انژکتور , موتورسیکلت انژکتور , موتور سیکلت انژکتور , موتور انژکتوری , موتورسیکلت انژکتوری , موتور سیکلت انژکتوری , انژکتور , انژکتوری , تعمیر انژکتور , نگهداری انژکتور , سرویس انژکتور , استپر موتورسیکلت , استپر موتور , استپر موتور سیکلت , سوزن انژکتور , سوزن انژکتور موتور , سوزن انژکتور موتورسیکلت , سوزن انژکتور موتور سیکلت , پمپ بنزین , پمپ بنزین موتور , پمپ بنزین موتورسیکلت , پمپ بنزین موتور سیکلت , نگه داری موتور , نگه داری موتورسیکلت , نگه داری موتور سیکلت , نگه داری موتور انژکتور , نگه داری موتور انژکتوری , نگه داری موتورسیکلت , نگه داری موتورسیکلت انژکتور , نگه داری موتورسیکلت انژکتوری , نگه داری موتور سیکلت , نگه داری موتور سیکلت انژکتور , نگه داری موتور سیکلت انژکتوری , سرویس موتور , سرویس موتورسیکلت , سرویس موتور سیکلت , سرویس موتور انژکتور , سرویس موتور انژکتوری , سرویس موتورسیکلت انژکتور , سرویس موتورسیکلت انژکتوری , سرویس موتور سیکلت انژکتوری , سرویس موتور سیکلت انژکتوری ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


ما بر ان شدیم که هر انچه درباره خودرو میدانیم در اختیار شما قرار دهیم

مطالب کانال را چگونه ارزیابی میکنید؟؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نقد تخصصی خودرو و آدرس carzero.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 93
بازدید دیروز : 269
بازدید هفته : 93
بازدید ماه : 560
بازدید کل : 26047
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com